Bądź na bieżąco - RSS

Cinquecento malarstwo

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 9 kwietnia 2011

Cinquecento – dojrzały i późny renesans w sztuce włoskiej (od 1500 r.)

Szkoły:
1) toskańsko-rzymska I poł. XVI w. (Rafael, Michał Anioł)
2) wenecko-lombardzka (cały XVI w.)
3) Florencja
4) Mediolan (Leonardo)
5) Parma (Correggio, Parrnegiano)

Charakterystyka ogólna:
- odrzucenie złota,
- skoncentrowanie uwagi na figurze ludzkiej,
- ideałem staje się dojrzały mężczyzna o majestatycznym wyglądzie i nieco ociężała postać kobiety,
- nagość oznacza nie tylko zmysłowość, ale symbolizuje również prawdę i szczerość.

Szkoła rzymska (szkoła rysunkowa):
- dolna połowa obrazu czy fresku jest z reguły optycznie cięższa,
- kompozycja w kształcie trójkąta, na drugim planie motyw główny,
- prymat figury ludzkiej, wysubtelnienie, wirtuozeria formy,
- dominują linie faliste,
- postać wypełnia coraz szcze [...]   więcej »

Tagi: , , , ,

Malarstwo renesansu w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 28 lutego 2011

Wyjątkowo silny w Polsce system cechowy tamował długo rozwój indywidualnej twórczości. Sprzyjał też przywiązaniu do tematycznych i ikonograficznych schematów gotyckich, które utrzymywały się przez długie lata. Przełomem stało się wprowadzenie pejzażu do tła obrazu, sugerowanie przestrzeni, rezygnacja ze złotego tła. Malarstwo sztalugowe renesansu rozwijało się słabo i nie wydało dzieł równych niderlandzkim czy włoskim.

Wspaniale natomiast rozwijało się malarstwo miniaturowe. Przykłady dzieł tego czasu to: miniatury „Kodeksu Baltazara Behema”, „Graduału Jana Olbrachta”, „Pontyfikatu Erazma Ciołka”. „Kodeks Baltazara Bohema” jest zbiorem statutów cechowych. Miniatury przedstawiają sceny z ówczesnego życia miasta, ukazują różne rzemiosła. Mimo użycia złota, bar [...]   więcej »

Tagi: , ,