Bądź na bieżąco - RSS

Cinquecento malarstwo

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 9 kwietnia 2011

Cinquecento – dojrzały i późny renesans w sztuce włoskiej (od 1500 r.)

Szkoły:
1) toskańsko-rzymska I poł. XVI w. (Rafael, Michał Anioł)
2) wenecko-lombardzka (cały XVI w.)
3) Florencja
4) Mediolan (Leonardo)
5) Parma (Correggio, Parrnegiano)

Charakterystyka ogólna:
- odrzucenie złota,
- skoncentrowanie uwagi na figurze ludzkiej,
- ideałem staje się dojrzały mężczyzna o majestatycznym wyglądzie i nieco ociężała postać kobiety,
- nagość oznacza nie tylko zmysłowość, ale symbolizuje również prawdę i szczerość.

Szkoła rzymska (szkoła rysunkowa):
- dolna połowa obrazu czy fresku jest z reguły optycznie cięższa,
- kompozycja w kształcie trójkąta, na drugim planie motyw główny,
- prymat figury ludzkiej, wysubtelnienie, wirtuozeria formy,
- dominują linie faliste,
- postać wypełnia coraz szcze [...]   więcej »

Tagi: , , , ,

Analiza porównawcza obrazów Pokłon Trzech Króli

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 23 stycznia 2011

Analiza porównawcza przedstawień ,,Pokłonu Trzech Króli” Hugo Van der Goesa oraz Leonarda da Vinci.

Leonardo da Vinci - Pokłon Trzech KróliHugo van Der Goes - Pokłon Trzech Króli

Oba obrazy dzieli niewiele ponad dziesięć lat. Powstawały jednak w zupełnie innych okolicznościach, innych kręgach kulturowych i artystycznych. Wiele je różni, mają też cechy wspólne.
Temat „Pokłonu Trzech Króli” w okresie Odrodzenia podejmowany był bardzo często przez wielu wybitnych artystów. Moje zestawienie dzieła największej postaci renesansu – Leonarda z raczej nieznanym szerszym kręgom odbiorców obrazem Van der Goesa wynikło poniekąd z podziwu dla tego drugiego. Jako że porównanie „Hołdu Trzech Króli” Van der Goesa z identycznym tematycznie obrazem, na przykład Sandro Botticellego wypadało raczej blado, szczególnie na niekorzyść Włocha, któremu oczywiśc [...]   więcej »

Tagi: , , , , , , , ,

Leone Battista Alberti „O malarstwie” streszczenie

Kategoria: Filozofia   |   Dodano: 23 stycznia 2011

Pierwsza łacińska wersja „De pictura”, dzieła zawierającego program teoretyczny sztuki quattrocenta powstała w roku 1435. W rok później powstała wersja włoska dla artystów nie znających łaciny. Prawdopodobnie w tym samym czasie co „De pictura” powstaje „De statua” oraz „Elementae picturae” poświęcone wyłącznie problemom geometrycznym. Autor tychże traktatów Leone Battista Alberti urodził się w roku 1404 w Genui. Malował, rysował, rzeźbił, projektował budowle np. kościoły San Andrea oraz San Sebastiano w Mantui, fasada Santa Maria Novella we Florencji czy pałac Rucellaich. Niestety nie znamy przykładów jego dzieł malarskich czy rzeźbiarskich, niemniej jednak konkretna znajomość przedmiotu widoczna jest we wszystkich jego pismach o sztuce. Dz [...]   więcej »

Tagi: , , , , , , , ,