Bądź na bieżąco - RSS

Nurt malowniczy i klasycyzujący w architekturze późnego baroku

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 31 marca 2011
Francesco Borromini (1599 - 1667):

- Kościół San Carlo alle Quattro Fontane - gra powierzchni wklęsłych i wypukłych; plan ściśniętego owalu przypominającego krzyż grecki; kopuła wydłużona; fasada o wygiętych falisto liniach gzymsów, brak kątów prostych i spokojnych płaszczyzn, pełna życia i fantazji.
- Kościół San Ivo delia Sapienza - plan sześcioramiennej gwiazdy o zaokrąglonych ramionach; całość jest zwieńczona ogromną kopułą, która aż po owalną bazę latarni powtarza gwiaździsty plan budowli.
- Frontowa elewacja kościoła Santa Agnese in Agone przy Piazza Navona - dolna partia fasady nawiązuje do bazyliki św Piotra w Rzymie. Borromini jednak świadom błędu Carla Maderny (fasada zasłania kopułę), wzbogacił ję we wklęsłą linię osi, przez co kopuła wydaje się być częścią fa [...]   więcej »

Tagi: , , ,

Malarstwo baroku w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 31 marca 2011
Okres baroku w malarstwie polskim trwał około dwustu lat przyjmując dosyć ciekawe formy:
- gloryfikowano szlachtę i jej życie ponad stan,
- gloryfikowano także kościół i związaną z tym dewocję,
- była to sztuka niejednolita stylowo, dzieliła się na wiele nurtów,
- dominowało malarstwo cechowe,
- dzieła były często anonimowe, co związane było z tradycją naszych ziem.

Twórcy zagraniczni działający w Polsce:
Niemcy: Herman Han, Adolf Boy, Bartłomiej Strobel, Dante Schultz (młodszy),
Francja: Claude Callot,
Holandia i Flandria: Donelken de Rij, Jacob Mertens,
Włochy: Wenanty Subiaco, Palloni Altomonte.

Pierwsze miejsce miała tematyka religijna i moralizatorska zawierające wątki maryjne oraz hagiograficzne. Bardzo rozwinęło się malarstwo portretowe. Pojawiła się nieznana dotąd w Po [...]   więcej »

Tagi: , , ,

Rzeźba baroku w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 29 marca 2011

I połowa XVII w. - dominuje rzeźba kamienna,
II połowa XVII w. - rzeźby stiukowe (gipsowe dekoracje),
XVIII w. - snycerka.

W XVII wieku najpopularniejsze były rzeźby nagrobne. Bardzo długo utrzymuje się sansowinowski typ nagrobka (groby Zygmunta I i Zygmunta Augusta). W pierwszej połowie XVII w. obok tradycyjnych nagrobków z leżącą postacią zmarłego pojawia się nowy typ nagrobka z tradycyjnym układem postaci i zmienioną koncepcją obramowania. Był on bardziej architektoniczny, z umieszczonym w owalnej wnęce portretowym popiersiem zmarłego (np. nagrobki biskupów na Wawelu). Łączono w nich różnobarwne i różnej jakości materiały. Pojawia się również nagrobek z postaciami klęczącymi. Popularne były również tablice epitafialne o architektonicznym obramowaniu i [...]   więcej »

Tagi: , , , , ,