Bądź na bieżąco - RSS

  • Wypracowania

Malarstwo romantyzmu w Europie i w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 13 kwietnia 2011

Charakterystyka ogólna:
- dzieła oparte na wyobraźni, silne przeżycia, niepokój, nastrojowe lub pełne ruchu,
- atmosfera dramatyczna, zagadkowe lub pełne grozy, budowa oparta na silnych kontrastach, ekspresja, bogactwo kolorytu i efektów świetlnych.

Francja:

Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867) - łączył tendencje klasycystyczne z romantycznymi; malował obrazy historyczne, mitologiczne, alegoryczne, orientalne portrety, akty kobiece wyróżniające się mistrzowskim rysunkiem np.: „Źródło”, „Odaliski”, „Apoteoza Homera”, „Edyp i Sfinks”, „Napoleon jako cesarz”, „Portret pani Devancay”.

Theodore Gericault (1791-1824) - malarz i grafik, malował portrety, pełne dynamiki i ekspresji sceny batalistyczne oraz przedstawienia koni, był zafascynowany problemem śmierci, główne dzieło: „Tra [...]   więcej »

Tagi: , , , , , , ,

Czym jest dla nas epoka średniowiecza i jakie jej obrazy są dzisiaj aktualne? – esej

Kategoria: Filozofia   |   Dodano: 12 kwietnia 2011

Średniowiecze to epoka, która przez naukowców wieku XVI i XVII nazywana była często jako czasy zacofania, ciemnoty i braku kultury. Być może w swoich poglądach mieli odrobinę racji biorąc pod uwagę jej odmienny charakter, zróżnicowane kanony piękna oraz inną filozofię w stosunku do dwóch podobnych sobie okresów historyczno-literackich jakimi były starożytność i odrodzenie. Czy można jednak w tak okrutny sposób przekreślać wszystko co jest z nim związane? Przecież media aetas to najdłuższa era w dziejach ludzkości, trwająca przeszło tysiąc lat, a wszelkie przemiany jakie w niej nastąpiły wywarły ogromny wpływ na późniejsze epoki i na rozwój myśli chrześcijańskiej w Europie i na świecie.

Wieki średnie były okresem kulturalnej i politycznej dominacji Kościoła. Nic więc dziwnego, że e [...]   więcej »

Tagi: , , , , ,

Polska rzeźba klasycystyczna

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 11 kwietnia 2011

Andrzej Le Brun (1737-1811)- rzeźbiarz francuski, przybyły do Warszawy na zaproszenie króla Stanisława Augusta.
- „Medalion z popiersiem Stanisława Augusta” - marmur biały, wykonany w 1780 r. - stanowił supraportę umieszczoną ponad głównym wejściem (wraz z postaciami alegorycznymi).
- wykonał dekoracje do Zamku Królewskiego, Ujazdowskiego i Łazienek w Warszawie.
- tematyka: mitologiczna, alegoryczna, historyczna, religijna, rzeźba portretowa np. „Posąg Sławy”, popiersie Jana Zamoyskiego (brąz), popiersie Jerzego Ossolińskiego (brąz).

Jakub Monaldi (1730 - 1798) - rzeźbiarz nadworny Stanisława Augusta.
- Posąg Chronosa z Sali Rycerskiej: biały marmur, globus z ruchomą tarczą zegarową wykonany z metalu, kosa - brąz, złocony, ustawiony na cokole, monumentalna rzeźba podkreślająca [...]   więcej »

Tagi: , , , ,

Malarstwo klasycystyczne w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 10 kwietnia 2011

Marcello Bacciarelli (1731 - 1818), ur. w Rzymie, urzędował na dworze Stanisława Augusta, głównie portrecista np. „Portret Stanisława Augusta” „Autoportret w konfederatce”.
- na zlecenie króla zaczął malować wielkie kompozycje mitologiczne i historyczne,
- tła kompozycji wypełniały obłoki i błękity,
- malarstwo sztalugowe i ścienne,
- jego dzieła znajdują się w Sypialni Króla, Dawnym Pokoju Audiencjonalnym, Sali Balowej, Sali Rycerskiej i w Łazienkach.

Bernardo Belotto zwany Canaletto (1721 - 1780)
- malował pejzaże Wenecji, Wiednia, Drezna, Monachium, Warszawy, Petersburga,
- pejzaże malował tak jakby zawsze były słoneczne, a pora letnia, barwy wtedy nie są ostre, a niebo nie tak błękitne,
- „Panorama Warszawy od strony Pragi” - sportretował się z monarchą, który asystuje przy j [...]   więcej »

Tagi: , , , , , , , ,

Cinquecento malarstwo

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 9 kwietnia 2011

Cinquecento – dojrzały i późny renesans w sztuce włoskiej (od 1500 r.)

Szkoły:
1) toskańsko-rzymska I poł. XVI w. (Rafael, Michał Anioł)
2) wenecko-lombardzka (cały XVI w.)
3) Florencja
4) Mediolan (Leonardo)
5) Parma (Correggio, Parrnegiano)

Charakterystyka ogólna:
- odrzucenie złota,
- skoncentrowanie uwagi na figurze ludzkiej,
- ideałem staje się dojrzały mężczyzna o majestatycznym wyglądzie i nieco ociężała postać kobiety,
- nagość oznacza nie tylko zmysłowość, ale symbolizuje również prawdę i szczerość.

Szkoła rzymska (szkoła rysunkowa):
- dolna połowa obrazu czy fresku jest z reguły optycznie cięższa,
- kompozycja w kształcie trójkąta, na drugim planie motyw główny,
- prymat figury ludzkiej, wysubtelnienie, wirtuozeria formy,
- dominują linie faliste,
- postać wypełnia coraz szcze [...]   więcej »

Tagi: , , , ,

Renesans polski – architektura Wawelu i Kaplicy Zygmuntowskiej

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 9 kwietnia 2011

Zamek wawelski należał do typu złożonych, wielopałacowych rezydencji, na które składały się odrębne budowle, powstałe w różnym czasie. W latach 1502-1507 powstaje pałac królowej Elżbiety: samodzielna budowla podłużna, bez krużganków, a jej wykonawcą był Franciszek Florentczyk.

W latach 1521-1529 Benedykt Sandomierzanin buduje pałac wschodni; w 1527-1535 Bartłomiej Berecci tworzy dziedziniec, wznosząc ślepą ścianę południową i spinając całość krużgankiem. Za Zygmunta zostaje wzniesiony pałac północny, łączący Dom Królowej i gotycki pawilon zwany Kurzą Stopą.

Zamek wawelski to monumentalna budowla:
- rezydencja jest założona wokół rozległego dziedzińca (cecha architektury włoskiej), otwarte ku niemu wnętrze otoczone jest trójkondygnacyjnym krużgankiem, górna kondygnacja nie posiada arkad,
- [...]   więcej »

Tagi: ,

Filippo Brunelleschi architektura

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 9 kwietnia 2011

Filippo Brunelleschi (1377-1446) - florentczyk, architekt, rzeźbiarz, złotnik, uważany jest za ojca architektury renesansowej ponieważ stworzył pierwszą budowlę w tym stylu (charakterystyczny złoty podział); przełomową datą w dziejach historii architektury jest rok 1420, kiedy Brunelleschi rozpoczął budowę renesansowej kopuły nad katedrą Santa Maria del Fiore we Florencji (ukończona ok.1436 r.).

Santa Maria del Fiore - zaprojektował w niej nowy system konstrukcyjny tzn. stworzył kopułę dwupowłokową, gdzie pomiędzy dwoma łupinami ukrył potężne żebra. Taka kopuła nie wymagała już dotychczasowych żeber dźwigających kopułę widocznych od zewnątrz. Otworzyła nowy okres w dziejach architektury. Osadzona została na bębnie. Posiadała latarnię z oknami oświetlającymi wn [...]   więcej »

Tagi: ,

Uniwersalne problemy i rozterki młodego królewicza duńskiego Hamleta

Kategoria: Język polski   |   Dodano: 8 kwietnia 2011

Szekspirowski „Hamlet” to wnikliwe studium losów jednostki, której losy zależne są od wielkiej historii, niezważającej na pojedynczych bohaterów. Hamlet jest osobowością złożoną, skomplikowaną, nie dającą się ocenić w sposób jednoznaczny. Musi pomścić śmierć swojego ojca – króla. Zabił go własny brat, Klaudiusz, który zaraz po morderstwie wstąpił na tron i poślubił wdowę po zamordowanym. Pragnąc utrzymać się przy władzy musi podstępnie zgładzić Hamleta, który domyśla się straszliwej prawdy o swoim stryju. Hamlet jest człowiekiem inteligentnym, filozofującym, ale przez to rozdartym i nie będącym w stanie podjąć konkretnej, zdecydowanej decyzji. Do działania popycha go właściwie duch ojca, bo gdyby nie on, to nie wiadomo czy królewicz [...]   więcej »

Tagi: ,

Przełom roku 1989 i Marcin Świetlicki

Kategoria: Język polski   |   Dodano: 7 kwietnia 2011

Rok 1989 był, obok roku 1918, jednym z najbardziej istotnych momentów dziejowych w kształtowaniu niepodległej Polski. Ten „nowy początek”, ta rzeczywista wolność we wszystkich dziedzinach kultury, także w pewnej mierze i w literaturze, stawała się, tak długo oczekiwanym doświadczeniem jednostek. Wówczas do głosu dochodzą poeci dwudziestokilkuletni, którzy nie spoglądają na świat poprzez pryzmat uwarunkowań historycznych i politycznych. Romantyczny (i dlatego nieaktualny) paradygmat nie miał już prawa bytu.1 O ile lata 80. to okres, w którym owo zaangażowanie w problemy społeczne i wolnościowe, było nieuniknione, to po roku 1989 nastąpiło odrzucenie (w poezji) i odejście (w prozie) od tego rodzaju literatury zaangażowanej politycznie. Zaowocowało to kształtowaniem się nowej gen [...]   więcej »

Tagi: ,

Wisława Szymborska „Fotografia z 11 września” – interpretacja

Kategoria: Język polski   |   Dodano: 6 kwietnia 2011

Wiersz Wisławy Szymborskiej Fotografia z 11 września jest jedną z pierwszych, literackich reakcji na wydarzenia wrześniowe 2001 roku. Poetka znana jest ze swojej „czujności” na wydarzenia naszego czasu, który nie tylko „jest polityczny”, ale też często wskutek tej polityczności zbrodniczy. W tomie Chwila oprócz omawianej Fotografii... znaleźć można również liryk Jacyś ludzie przedstawiający dramat uchodźstwa i wojny, tułaczki i bezdomności, a z wcześniejszych publikacji chociażby - Terrorysta on patrzy.

Wiersz odebrany został przez krytykę bardzo skrajnie – pojawiły się nawet głosy, że Noblistka niepotrzebnie ów wiersz popełniła. Z pewnością brak mu dynamiki i puenty, do jakiej przyzwyczaiła nas poetka, ale odrzucenie tych elementów było jednak konieczne, aby uwypuklić, [...]   więcej »

Tagi: ,