Bądź na bieżąco - RSS

Polska rzeźba klasycystyczna

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 11 kwietnia 2011   |   Liczba słów: 224

Andrzej Le Brun (1737-1811)- rzeźbiarz francuski, przybyły do Warszawy na zaproszenie króla Stanisława Augusta.
- „Medalion z popiersiem Stanisława Augusta” - marmur biały, wykonany w 1780 r. - stanowił supraportę umieszczoną ponad głównym wejściem (wraz z postaciami alegorycznymi).
- wykonał dekoracje do Zamku Królewskiego, Ujazdowskiego i Łazienek w Warszawie.
- tematyka: mitologiczna, alegoryczna, historyczna, religijna, rzeźba portretowa np. „Posąg Sławy”, popiersie Jana Zamoyskiego (brąz), popiersie Jerzego Ossolińskiego (brąz).

Jakub Monaldi (1730 - 1798) - rzeźbiarz nadworny Stanisława Augusta.
- Posąg Chronosa z Sali Rycerskiej: biały marmur, globus z ruchomą tarczą zegarową wykonany z metalu, kosa - brąz, złocony, ustawiony na cokole, monumentalna rzeźba podkreślająca ideową wymowę wnętrza (głoszono tutaj chwałę ludzi zasłużonych dla naszego narodu) przez postać kobiety dmącej w fanfarę i Chronos - personifikacja czasu, symbol wiecznej pamięci o wielkich czynach Polaków.

Jakub Tatarkiewicz (1708 – 1754)
- „Miłość macierzyńska” - marmur, własność rodziny Tatarkiewiczów,
- idealnym tworem artystycznym wg Tatarkiewicza było dzieło, które nie kopiowało natury, ale ją naśladowało w sposób najprostszy i pozbawiony jakiejkolwiek iluzji,
- opierał się na antycznych arcydziełach,
- wyczuwalne ciepło w dziełach, wdzięk i delikatność,
- „Umierająca Psyche” - marmur, model tej kompozycji powstał w Rzymie, gdzie artysta tworzył pod wpływem Thordvaldsena.

Franciszek Pinck (1733 - 1798)
- wykonywał rzeźby do dekoracji Zamku Królewskiego, Ujazdowskiego i Łazienek m.in. popiersia cesarzy rzymskich do Sali Balowej.
- wzorował się na projekcie Le Brun'a w posągu Jana III Sobieskiego w Pałacu Na Wodzie.

Podobne wypracowania: