Bądź na bieżąco - RSS

Malarstwo romantyzmu w Europie i w Polsce

Kategoria: Historia sztuki   |   Dodano: 13 kwietnia 2011   |   Liczba słów: 304

Charakterystyka ogólna:
- dzieła oparte na wyobraźni, silne przeżycia, niepokój, nastrojowe lub pełne ruchu,
- atmosfera dramatyczna, zagadkowe lub pełne grozy, budowa oparta na silnych kontrastach, ekspresja, bogactwo kolorytu i efektów świetlnych.

Francja:

Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867) - łączył tendencje klasycystyczne z romantycznymi; malował obrazy historyczne, mitologiczne, alegoryczne, orientalne portrety, akty kobiece wyróżniające się mistrzowskim rysunkiem np.: „Źródło”, „Odaliski”, „Apoteoza Homera”, „Edyp i Sfinks”, „Napoleon jako cesarz”, „Portret pani Devancay”.

Theodore Gericault (1791-1824) - malarz i grafik, malował portrety, pełne dynamiki i ekspresji sceny batalistyczne oraz przedstawienia koni, był zafascynowany problemem śmierci, główne dzieło: „Tratwa Meduzy”.

Niemcy:

Filip Otto Runge (1777-1810) - przedstawiciel wczesnego romantyzmu, tworzył kompozycje figuralne, a także portrety; związany z filozofią idealistyczną. Przykłady dzieł: „Autoportret z żoną i bratem”, „Poranek”.

Caspar David Friedrich (1774-1840) – wykonywał rysunki sepią; tworzył romantyczne, nastrojowe obrazy, proste motywy pejzażowe jednak pełne szczerego wyrazu np.: „Dwóch mężczyzn obserwujących księżyc”, „Mnich nad morzem”, „Wschód księżyca nad morzem”.

Nazareńczycy - grupa malarzy niemieckich, działających w I połowie XIX wieku w Rzymie, przeciwstawiali się akademickiemu klasycyzmowi, dążyli do odnowy sztuki narodowej i religijnej, tworzyli sentymentalno - romantyczne kompozycje nawiązujące do sztuki quattrocenta, Rafaela i A. Durera, główni przedstawiciele: J.F. Overbeck i F. Pforr (założyciele), P. Cornelius, W. Shadow, J. Schnorr.

Polska:

Kultura polska rozwijała się w warunkach politycznej niewoli, miała więc przyjąć specjalne zadanie kształtowania narodowej świadomości, krzewienia wiedzy i zachowywania pamięci o jej politycznych dziejach, budzenia przekonań o prawie do wolności, uczenia miłości do własnej ziemi.

Aleksander Orłowski (1777-1808) - rysownik, malarz, ilustrator i grafik, malował sceny batalistyczne, jeźdźców, typy ludzi - szlacheckie i orientalne, karykatury, portrety oraz krajobrazy np.: „Dostojnik perski”.

Piotr Michałowski (1800-1855) - najwybitniejszy przedstawiciel polskiego romantyzmu, znakomity odtwórca koni, batalista i portrecista, sceny z wojen napoleońskich („Bitwa pod Somosierrą”) i z powstania 1830 roku, wizerunki chłopów („Sieńko”), liczne akwarele i rysunki, inne dzieła: „Wjazd Chrobrego do Kijowa”, „Don Kichot i Sancho Pansa”, „Portret chłopa w kapeluszu”.

Podobne wypracowania: